Szállodai minősítés - Tisztasági elvárások
A szállodák minőségének értékelésekor a tisztaság és higiénia kulcsfontosságú szerepet játszanak az elégedett vendégek és a pontozás szempontjából egyaránt. Ahhoz, hogy egy szálloda megfeleljen az elvárásoknak és magasabb minősítést érjen el, szigorú irányelveknek kell megfelelnie a tisztaság szempontjából. Ezek az irányelvek minden területet felölelnek az érkezéstől a távozásig, hogy a vendégek mindig kellemes és higiénikus környezetben élvezhessék tartózkodásukat.
Az első kitétel a minősítési kritériumok között, hogy a “tiszta és higiénikus körülmények minden kategória alapfeltételét képezik”. Ez azt jelenti, hogy az egy csillagostól az öt csillagos hotelig, mindenhol alapfeltétel a higiénikus környezet biztosítása. Ez a Covid járvány alatt még nagyobb hangsúlyt kapott, akkor külön arra az időszakra vonatkozó különleges tisztasági intézkedések voltak érvényben. Ez a megkövetelt tisztaság a hotel minden négyzetcentiméterére vonatkozik, kezdve a kerttel és az előcsarnokkal, végig a folyosókon és a szobákon át, egészen az étkezőig és egyéb kiszolgáló helységekig.
Ugyanilyen alapvető és minden kategóriájú szállodára igaz előírás a napi takarítás. Természetesen ettől a vendég kérésére el lehet tekinteni, de annak hiányában kötelező minden nap takarítani a szobákban és a szálloda más tereiben is.
Ugyanígy a tisztasághoz tartozik a szobához tartozó textíliák, úgy mint törölközők, ágyneműk cseréje, állandó és megfelelő tisztítása. Minden szállodára vonatkozik, hogy a vendég kérésére kötelező naponta kicserélni a törölközőket. Ez természetesen azt jelenti, hogy ezeket a textíliákat nagyon gyakran kell mosni, éppen ezért érdemes minőségi termékeket beszerezni, melyek a tökéletes higiénia miatti magas hőfokon való mosás során sem vesztik el formájukat, színüket és minőségüket. Az ágynemű cseréjének gyakorisága attól függ, milyen csillagos besorolással rendelkezik a hotel. Az 1-3 csillagos szállodáknak a minimum heti egy ágynemű cserét kell biztosítaniuk, míg a 4 és az 5 csillagos hoteleknek legalább kétszer kell cserélniük. Sőt a 4 és az 5 csillagos kategóriás szállodákban a vendég akár napi cserét is kérhet. Külön mosási és vasalási szolgáltatást a szállodáknak a harmadik csillag kategóriától kell biztosítania, magasabb kategóriában vegytisztítást is el kell végezniük kérésre.
A matracok és párnák tisztítása vagy újra cserélése is külön szempont. Plusz pont jár az új matracokért, az évenkénti mélytisztításért, és a higiénikus matracvédőkért is. A párnákra már szigorúbb kitétel vonatkozik, minden szállodának kötelező minden évben vagy új párnát vásárolni vagy elvégeznie a szükséges, papírokkal igazolt tisztításukat.